W najbliższych miesiącach samorządowa linia kolejowa Lipusz – Bytów ma zostać włączona w zasoby krajowego zarządcy infrastruktury. Otworzy to drogę do jej modernizacji, a potem – do przywrócenia rozkładowych kursów pasażerskich. Pociągi mają pojechać tam w 2028 r.
Odcinek dawnej linii kolejowej 212 biegnący z Lipusza do Bytowa został w 2007 r. usamorządowiony. Jego właścicielem stał się Urząd Miasta Bytów. Pomimo starań lokalnej gminy o zachowanie trasy jej znaczenie pozostawało marginalne. Na krótko pociągi o charakterze turystycznym uruchamiał tam prywatny przewoźnik SKPL, ale przez większość czasu będące w złym stanie technicznym torowisko było niewykorzystywane.
Przetarg na projekt w ciągu kilku miesięcy
Niebawem ma się to zmienić, a fragment historycznego ciągu Lipusz – Bytów – Korzybie zostanie włączony w struktury krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej. – Prowadzone są działania związane z przejęciem odcinka Lipusz – Bytów pod nasz zarząd. Zakładamy, że proces zakończy się w czwartym kwartale tego roku – mówi Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Dokonana przez spółkę ekspertyza wykazała konieczność rewitalizacji linii oraz przebudowy jej wybranych odcinków. Pierwsze z wymienionych działań zakłada przywrócenie pierwotnych parametrów szlaku, drugie – zmianę w stosunku do rozwiązań przyjętych przy poprzedniej modernizacji lub budowie. – W pierwszej kolejności przygotujemy dokumentację projektową – zapowiada nasz rozmówca. Przetarg na jej wykonanie ma zostać ogłoszony na przełomie 2025 i 2026 r.
Start połączeń za trzy lata
– Realizacja robót przewidziana jest na lata 2027-2028 – informuje przedstawiciel PLK. Remont będzie prowadzony także na odcinku Kościerzyna – Lipusz. Po zakończeniu robót linia 212 ma być otwarta zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego.
Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że odtwarzanie nieużywanych od lat połączeń kolejowych pozostaje jednym z priorytetów spółki. – W województwie pomorskim przykładami takich przedsięwzięć są linie nr
230 na odcinku Wejherowo – Choczewo oraz nr
229 na odcinku Kartuzy – Sierakowice – Lębork – Łeba. Ich planowana rewitalizacja pozwoli na przewozy towarów
związane z budową i przyszłą eksploatacją elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino, a także na stworzenie atrakcyjnej oferty przewozów pasażerskich – opisuje Przemysław Zieliński. Podobny potencjał państwowy zarządca dostrzega w planowanej eksploatacji odcinka Lipusz – Bytów.